Főmenü:
II. RÉSZ
„Ebben az időben léptem életem második szakaszába, amely a három közül a legfájdalmasabb volt”
A mama halála után Lisieux-
Nos, minden bizonnyal téves úton járnánk, ha e szerint a gondolkodásmód szerint olvasnánk Teréz életét. Ezek az oldalak ugyanis -
Teréz elvesztette a mamát, s bár Pauline nővére karjaiba veti magát, hogy ezentúl ő helyettesítse a számára legdrágábbat, de érzékeny lelke elárulja, hogy megtört Teréznek az élet szépségébe vetett bizalma: „szerencsés természetem teljesen megváltozott; én, az élénk, a nyíltszívű, félénkké és csendessé lettem s a végletekig érzékennyé...” , jóllehet „szüntelenül a legszeretőbb gyöngédség vett körül”. Isten azonban nem elégszik meg ennyivel: a pótmamát is <elveszi> Teréztől, amikor Pauline Teréz számára váratlanul a Kármelbe lép. „Egy pillanat alatt átértettem, hogy mi az élet, eddig nem láttam, hogy ennyire szomorú, de most teljes realitásában mutatkozott meg előttem; láttam, hogy egyetlen szenvedés és egyetlen, szakadatlan elválás az egész”. „Csak úgy omlottak keserű könnyeim, mert nem értettem még az áldozat örömét” – írja Teréz a kényszerű lemondások fájdalmáról (uo.). Isten azonban nem valakitől akarja megfosztani Terézt (igazolja ezt az a tény is, hogy az „egyedül Jézusért” és nem nővérei miatt Kármelbe lépő Teréz három nővérével élhet majd ott együtt és hogy Pauline -
„Miután már nem lehetett bizalmasom (a földön), az Egek felé fordultam”
Teréz első nagy felismerése akkor következik be, amikor csodálatosan meggyógyul a „Szent Szűz Csodás Szobra” felé irányuló mosolyát látva. A mamát hívogatván nem ismeri fel második pótmamáját -
Addig azonban még hosszú az út. Az <elrejtett kincsre> (Mt 13,44) nem könnyű rátalálni: a léleknek előbb vállalnia kell azt a fájdalmas köztes állapotot, melyben egyáltalán nincs birtoka, s ráadásul még az öröm helyett is csak a lemondás fájdalmát tapasztalhatja. Teréz öröme is fokozatosan teljesedik ki, kifosztott szívvel várakozik a szívébe áramló szeretetre, mint legértékesebb kincsre, s arra a szükségletre, hogy elfelejtse önmagát, azért, hogy örömet szerezzen, s hogy így találja meg igazi boldogságát. Különböző kegyelmek jelzik azt az utat, amelyet Teréz megtesz a sötétség, a teljes kiüresedettség állapotától a világosság és a szeretet szívében aratott győzelméig.
„A szegény kis Teréznek”, aki „nem talált semmilyen segítséget a földön” Isten tehát egy anya arcában mutatja meg először irgalmát. A „Szent Szűz elragadó arcában” Jézus saját anyját adja Teréznek, hogy minden fájdalma elcsituljon. „ Ó, gondoltam, a Szent Szűz rám mosolygott, milyen boldog vagyok...” — írja le Teréz élményét, melyet haláláig ott őriz majd szívében, hogy abból újabb és újabb „mosolyok”, az Isten szeretetébe vetett hit újabb bizonyságai szülessenek. A kegyelmet azonban lelki kín is kíséri, megőrizve őt attól, hogy hiú gondolata támadjon, s önszeretete növekedjen, bezárkózásra kényszerítve őt Isten szeretete előtt, amely ettől sokkal többel akarja őt még elhalmozni.
A Szent Szűz által kapott kegyelmeket újabbak követik: megérti, hogy dicsőségre született, de azt is, hogy dicsősége nem fog feltárulni halandó szemek előtt. Ezt a kegyelmet – írja -
Beiratkozik a Szent Szűz társulatába, ahol -
„Mikor Mária belépett a Kármelbe, még nagyon aggályos voltam. Miután ő már nem lehetett bizalmasom, az Egek felé fordultam.” -
Teréz aggályai eltűnnek, marad azonban túlérzékenysége, amelyet Jézus karácsony éjjelén gyógyít be szeretetével. Nehogy azt higgyük, hogy Teréznek ezentúl nincsenek gondjai önmagával, mert megtérése után írja: „ha a legnagyobb lépést meg is tettem, maradt még éppen elég olyan dolog, amit el kellett hagynom”. Mindenesetre Teréz el tudja már hinni, hogy Isten minden körülmények között, a teremtmények szeretetétől függetlenül szereti őt, s ez megadja számára a lehetőséget, hogy megkezdje „az óriás pályafutását”.
Íme, Isten kegyelme hogyan győz az ember gyengeségein. „Ez nem azért volt, mintha megérdemeltem volna” – vallja róla. Ez azért van, mert Teréz megkezdi az általa később felfedezett „kis út” járását: nem takargathatja nyomorúságait, hanem egyre nagyobb bizalommal Isten elé viszi teremtményi mivoltát -
„Az Isteni hívás annyira sürgetett, hogy ha lángokon kellett volna átmennem, azt is megtettem volna…”
A megtérés egyik következménye, hogy jobban halljuk Isten hívásait, mint bármikor annak elõtte életünk folyamán. Teréz is megtapasztalja ezt az igazságot: „az Isteni hívás annyira sürgetett, hogy ha lángokon kellett volna átmennem, azt is megtettem volna, csakhogy Jézushoz hû legyek...”. Íme, a magyarázat: Teréz azért szeretne kármelita nõvér lenni, hogy Jézushoz hû lehessen! Megtérésünk után a korábbinál nagyobb erővel tölt el minket a meggyőződés, hogy Isten személyre szóló küldetést adott nekünk, mely – bár különböző hivatásra, de – mindig lényegében ugyanarra hív: hûségesnek lenni Jézushoz, s a szeretet hálájából fakadó tettekkel bizonyítani szeretetünket Istennek és testvéreinknek.
Ez pedig nem bizonyul könnyebbnek, mint maga a megtérés! Isten próbák elé helyez, hogy még több hitre, reményre, szeretetre serkentsen bennünket illetve, hogy még jobban elmélyítse ezeket a már meglévő erényeinket. „Ha nem lett volna hivatásom, már kezdetben megtorpantam volna, mert mihelyt Jézus hívására felelni kezdtem, azonnal akadályokba ütköztem”.
Elõször a Papát kell meggyõznie arról, hogy Teréz 15 évesen a Kármelbe léphessen. Az izgalom nehézségein keresztül emelkedett Teréz könnyedén elnyeri bátorsága gyümölcsét. A nagybácsi azonban már nem ilyen könnyű eset: kijelenti, hogy egy csoda kellene ahhoz, hogy Teréz elmenetele mellett döntsön. S a <csoda> megtörténik, mármint a nagybácsi megváltoztatja véleményét, de elõtte Isten „nagyon fájó szenvedést akart rám bocsátani, ami három napig tartott”. A Kármel Elöljárója jelenti a következõ akadályt, jóllehet „ már azt hittem, hamarosan megérkezem az áldott partra”. Az Elöljáró Atya nem engedélyezi Teréz belépését 21 éves kora elõtt! „Könnyek között jöttem el a presbitériumból” – vallja Teréz.
Így kénytelen a Püspök Atyához fordulnia kérésével, jóllehet „a Jó Istennek egészen különös kegyelme kellet ahhoz, hogy nagy félénkségemet le tudjam gyõzni”. De minden válasz nélkül kell hazatérnie: „Ó, mennyire fájt!... Úgy látszott, hogy a jövõm egyszersmindenkorra kettétörött... lelkem elmerült a keserûségben, de a békességben is, hiszen csak Isten akaratát kerestem...”. Nem marad más hátra: Teréz a Szentatyához fordul, de tőle is csak a következõ szavakat hallja: „Ugyan... Ugyan... Akkor fogsz belépni, ha a Jó Isten is úgy akarja!...”.
Nem eredmény nélküli tapasztalatok ezek. Teréz óriási felfedezésre tesz szert: „Minden akadály ellenére, az, amit a Jó Isten akart, beteljesedett, Nem engedte meg a teremtményeknek, hogy azt tegyenek, amit akarnak, hanem az Õ és csakis az Õ akaratát...”. A teremtmény (Teréz) akarata nem teljesül, de a belépést megtagadó teremtményeké (elöljáróké) sem: Teréz beléphet, de nem akkor és úgy, amint szeretne. „Ez a megpróbáltatás igen nagy volt a hitem számára, de Õ, akinek a szíve még álmában is virraszt, megértette velem, hogy azoknak, akiknek a hite egyenlõ nagyságú egy mustármaggal, megadja a csodát és áthelyezi a hegyeket, hogy az annyira kicsiny hitet megerõsítse, de bizalmasai, Édesanyja számára nem tesz csodákat addig, amíg hitüket próbára nem tette”.
Isten féltékeny talán a saját hatalmára, vagy rettentõen precíz az általa megszabott tervekben, s ezért nem engedi, hogy a teremtményeibe Õáltala beoltott (s közben talán egy picit <földhözragadttá> vált ) vágyak nehézségek nélkül -
Nem, ez nem vallana a mi önmagát értünk feláldozni kész Istenünk szeretetére! Õ csak azért tarthat vissza valamit, hogy általa még többet adhasson, hogy megtehesse az igazi csodát, amely egy alkalmatlan teremtményt alkalmassá tesz arra, hogy ne a saját akaratát követtesse Istennel, hanem hogy õ kövesse Isten akaratát élete minden mozzanatában. Az igazi csoda ugyanis az, hogy a teremtmény istenivé (Istenhez hasonlóvá) lesz: elfeledkezve önmagáról csak a Másik örömét keresi – vagyis megtanul szeretni!
„Első lépéseim több tövisre, mint rózsára találtak!”
Teréz vágya teljesül: 15 évesen a Kármelbe léphet! Nagyon boldog lehet -
„Ó, micsoda pillanat! Csak, ha átéltük, tudhatjuk meg, hogy mit jelent...” -
Teréz Önéletrajzából nem derül ki, hogy amikor átlépi a Kármel küszöbét, az õt mindvégig elutasító elöljáró atya a következõ szavakkal üdvözli a nõvérek elõtt: „Íme, tisztelendõ Anyák, elénekelhetik a Te Deum-
Persze, nemcsak Teréznek kell átéreznie az áldozat fájdalmát, hanem az õt szeretõknek is. A Papa így ír barátainak legkisebb lánya belépése után: „Az én kis Királynőm tegnap belépett a Kármelbe. Csak Isten kívánhat ekkora áldozatot. De Ő annyira mellettem van, hogy, ha könnyeim folynak is, a szívem túlárad az örömtől.”
A Kármelrõl is tudnunk kell valamit, ahová Teréz belép. „Kicsi és szegény” -
Teréz fiatal kora ellenére is tanulmányaival és világlátottságával a legműveltebbek egyike a közösségben.
A napirendben napi kétszeri étkezés (délelõtt 10-
Teréz nagy nehézségei közé tartozik szerzetesi élete elején, hogy -
„Milyen édes is volt a mi nagy megpróbáltatásunk, hiszen mindegyikünk szívét csak a szeretet és a hála sóhajai hagyták el!”
Teréz immár a Kármel kertjében nyílik. Egyáltalán nem gondtalanul! Hisz övéi és a világ sorsát a megszokottnál jóval érzékenyebben hordja a szívén egy kármelita nõvér, mint a világban és családjukban élõk. Még Teréz belépése után néhány hónappal kitör az elsõ pánik a Martin-
Vajon milyen hatást gyakorol mindez Terézre? -
Teréz -